Saturday, December 31, 2011

Saat hati berkata "INGIN",namun qadar Allâh berkata "TUNGGU"... Saat air mata "MENETES",namun qadar Allâh berkata "TERSENYUMLAH"... Saat segalanya terasa.."MEMBOSANKAN",namun qadar Allâh berkata "TERUSLAH MELANGKAH"... Biidznillaah...Kita merancang sesuatu,ALLAH juga merancang sesuatu yang dirahasiakan-NYA buat kita. Namun, Rancangan ALLAH itu LEBIH baik. . .yang PALING baik. . .dan yang TERBAIK daripada rancangan kita. Karena ALLAHU Yaa 'Aliimu Yaa HAKAM (Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Menetapkan) Jadi,kita sebagai hamba-NYA..Jangan pernah PROTES atau PUTUS ASA. Yakinlah..ALLAH ada untukku,untukmu,dan untuk kita semua...Insya ALLAH

Wednesday, December 21, 2011

9 sebab hati tak bahagia

Antara Mazmumah utama yang menghilangkan bahagia dihati ialah:
1. PEMARAH paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak didalam diri manusia.Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.
2. PENDENDAM tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar didalam dada.Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara kecil-kecil sekali pun sakitkan hati atau tempelak orang didendam itu.Sebab orang pendendam mudah kena sakit jantung.
3. HASAD DENGKI – amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.
4. BAKHIL – sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta,kesenangan,pangkat dll dari dirinya.Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit.(Rezeki yang diberi Allah elok dikongsi bersama).Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah,tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil.Kerana walau pun fasiq,pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia.
5. TAMAK orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum airlaut…walau berapa banyak yang diminum tetap tak abis jugak…lagipun orang tamak selalu rugi…
***Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita.Selagi tidak diguna iaitu disimpan,itu belum boleh dikatakan rezeki kita.(mungkin ada hak orang lain disitu)Biarkan rezekiitu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.
6. TIDAK SABAR andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hai-hal yang lebih besar.(oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan…Contohnya time kerja banyak..tetap maintain vogue wlu kerja bertimbun atas meja…heh…heh…heh)
7. EGO – Ibu segala Mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang.Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahu pun batin.
8. RIAK terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari untuk dipuji.Sentiasa berlakun-lakun didepan orang.Jika dipuji,ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji,ia akan mengurangkan amalnya.Allah marah kalau kita nak…takabur dengan ape yang kita ada.
9. CINTA DUNIA – tidak dapat menderita…padat pun menderita kerana bila sudah dapat susah atau menjaganya.Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu…biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh/solehah…Cinta dunia merupakan “Neraka Dunia”kerana dunia itu ‘panas”akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan.Jadi letakkanlah akhirat itu dihati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.
KESIMPULAN;
Jadi yang merungut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan,musibah,kesibukkan dllnya,tetapi ialah MAZMUMMAH.Makin tinggi mazmummah seseorang,makin ia tidak BAHAGIA.Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu,kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.
SAMA-SAMALAH KITA SENTIASA INGAT MENGINGATI ANTARA SATU SAMA LAIN.ANDAI KITA TERLEKA DENGAN DUNIA BURUKLAH PADAHNYA. ~

Sunday, December 18, 2011

kehidupan manusia ney mcm CUACA kn..:)


✿ kejap2 PANAS yg penuh dgn kemarahan...
✿ kejap2 HUJAN yg penuh dgn linangan air mata...
✿ kejap2 RIBUT PETIR yg m'mancarkan keperitan...
✿ tapi jarng sekali b'temu PELANGI yang m'lambangkan kebahagiaan...


ღ¸.•´ INDAHNYA CIPTAAN ALLAH `•.¸ღ

Saturday, December 17, 2011

apabila pompan menangis

Pernahkan anda tertanya-tanya kenapa seorang perempuan menangis hanya kerana seorang lelaki?
 Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis...

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda,
 dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda.
... ...
Apabila dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya,
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan…
Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda,
Hanya kerana anda?

Dia menangis bukan kerana dia lemah,
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,
Dia menangis,
Kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis didalam hati,
Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat untuk disimpan.

Guys,
Cuba ambil masa untuk berfikir,
Jika si dia menangis hanya kerana anda,
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda,
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan,
Kerana suatu hari nanti,
Ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal,
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan “maafkan saya…”

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda membiarkan dia menangis keseorangan.
 Beradalah disisi dia, menemani dia, kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.


Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda.
 Kerana anda akan merosakkan hidup dia.

Guys, jangan pernah mengungkapkan rasa cinta anda kepada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta.
 Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara...Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya
 terutama cinta pertama, tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya...
p/s : copy n paste je...hehehe
❝..JANGAN bermimpi mencipta KEBAHAGIAAN, Jika TIDAK mampu memupuk SABAR melalui KEKECEWAAN..❞ ... ❝..JANGAN terlalu mengharap akan KESEMPURNAAN, Jika TIDAK mahu berusaha MEMPERBAIKI DIRI melalui KESALAHAN..❞ ❝..JANGAN mendamba dan meminta BERLEBIH-LEBIHAN, Jika TIDAK tahu untuk BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH di atas PEMBERIANNYA..❞

Thursday, December 15, 2011

kalau tak mampu mencintai, jangan pernah sentuh hati seseorang
kalau tak mampu setia, jangan pernah mengukir janji
kalau tak mampu menggenggam hubungan, jangan pernah beri harapan
kerana hati manusia itu
terlalu bernilai untuk disakiti
terlalu mahal untuk disia-siakan
dan terlalu berharga untuk dihancurkan.♥

Tuesday, December 13, 2011

:)

Di saat kamu benar-benar berpegang pada ALLAH, kamu kira ALLAH akan melepaskan tangan kamu? '

Temui JAWAPANMU pada sebuah ISTIKHARAH, BUKAN sekadar CINTA. Pilihlah DIA sebelum CINTA, dan akhirnya cinta itu pasti datang dengan sendirinya setelah DIA :)

ost ombak rindu

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku
Hanya mampu berserah
Moga cahaya tiba nanti
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku…

Monday, December 12, 2011

moga allah rahmati kita


hidup inin banyak dugaan yang perlu kita tempuhi..
kadang kadang x tertanggung..
jiwa perlu kental..
hati perlu tabah...
moga Allah menjadi kan aku insan yang sabar dan tabah menghadapi segala ujian dan cabaran.,

Sunday, December 11, 2011

~✿ Jika ALLAH sudah takdirkan sesuatu itu untuk KITA..
WALAU seluruh ISI ALAM ini MENGHALANG kita dari mendapatkannya,
Kita TETAP AKAN mendapatkannya dengan apa cara sekalipun...

TETAPI jika ALLAH sudah takdirkan sesuatu itu BUKAN untuk KITA,
WALAU seluruh ISI ALAM ini MEMBANTU KITA untuk mendapatkannya,
Kita TETAP TAKKAN mendapatkannya.... ~✿



p/s: Allah lebih mengetahui apa yang tersurat dan tersirat :)
Jagalah hati wanita yang berada disisimu dan hargailah dia.....

Sayangilah dirinya seperti mana dia menyayangi dirimu..

Jangan biarkan airmatanya mengalir dan menangis kerana sikap egomu..

Dan tidak akan biarkan dia derita kesedihan.. Berusaha untuk membuatnya tersenyum ^_^

Saturday, December 10, 2011

bila kesedihan menyerang diri..menganggu emosi..mengadulah pada-NYA..bila diri ini terasa sunyi ingatlah kita masih ada NYA untuk mengadu..insyaallah diri akn merasa tenang..DIA akn sentiasa ada untuk kita..bila sesuatu kejadian itu terjadi bukan atas kehendak kite ingtlah pasti ada hikmah di sebalik semua kejadian tanpa kita sedari..belajarlah untuk menerima hakikat walaupun susah..Allah pasti akan membantu hamba-NYA yang tabah dan sabar..DOA adalah kekuatan untuk kita..pasti kegembiraan akan kita perolehi.. jgn memeandang stu musibah itu sebagai stu bencana tp pndang lah ia sbgai stu ujian yang Allah turunkat bagi menguji hambaNYA.. Allah xkn uji kita dgn ujain yang tidak mampu kita hadapi...berdoalah supaya hati inin terus tetap bersama-NYA


: ya ALLAH kau berikanlah aku ketenangan serta ketabahan dalam menghadapi dugaan hidup ini... semoga segala ibadat yg telah aku lakukan diterima oleh MU..

Friday, December 9, 2011

Cemburu Aisyah Bukan Kekurangan Tapi Tanda Besarnya Cinta

Aisyah menceritakan, “Suatu ketika Rasulullah SAW berkata kepadaku, ‘Sesungguhnya kanda tahu bila dinda sedang senang kepada kanda dan bila dinda sedang marah.’ Aku bertanya, ‘Bagaimana kanda tahu?’ Baginda menjawab, ‘Jika dinda sedang senang kepada kanda, maka dinda akan mengatakan, demi Tuhan Muhammad! Tapi jika sedang marah, dinda akan mengatakan, tidak, demi Tuhan Ibrahim! Aisyah berkata, ‘Itu benar. Demi Allah ! Dinda hanya mampu menjauhi namamu.’” (Muttafaqun Alaih).

            Imam al-Nawawi berkata, “Mengenai pernyataan Rasulullah kepada Aisyah ini, al-Qadhi berkata, ‘Kemarahan Aisyah kepada Nabi adalah dalam bentuk kecemburuan kepada baginda. Kecemburuan menjadi faktor tidak berlakunya sekian banyak hukum bagi wanita kerana ia tidak dapat dipisahkan daripadanya. Bahkan Imam Malik dan ulama-ulama Madinah lainnya berpendapat, tidak berlaku bagi wanita yang menuduhnya suaminya berzina ketika ia sedang cemburu. Pendapat ini berdasarkan hadis Nabi, ‘Wanita cemburu tidak dapat membezakan antara bibir lembah dan dasarnya.” 

Jika pengertian hadis di atas tidak bermaksud kemarahan kerana cemburu, maka Aisyah berada dalam kedudukan yang sangat sulit kerana marah dan menjauhi Rasulullah SAW merupakan dosa besar. Untuk itu Aisyah r.ha berkata, “Dinda hanya mampu menjauhi namamu.” Ini menunjukkan perasaan hati dan kecintaannya kepada Rasulullah SAW tetap seperti sedia kala. Kecemburuan wanita didorong oleh rasa cinta yang terlalu besar.” (Rujuk Shahih Muslim bi Syarh al-Nawawi, vol.15. hlm.292-293).

Wednesday, December 7, 2011

bolehkah aku bertanya dan bercerita

Kamu.. boleh aku bertanya?

Adakah kamu tidak pernah terfikir tentang aku? Apakah kamu tidak pernah terlintas akan nama ku, senyuman ku, kasih sayang ku di mainan jalanan hari-hari mu? Tiadakah sekelumit kenangan manis antara kita dahulu yang bisa membuat kamu tersenyum?

Kamu.. boleh aku bercerita?

Aku rindu kamu, sentiasa ingat kamu.. Kadang tikanya ada yang berlalu melintasiku memakai bauan minyak wangi yang dulunya pernah kamu pakai, akan ku toleh dan mengikutinya dalam diam sambil menghidu bau nya di angin dan tanpa sedar air mata jernih ku mengalir.. ingat kan kamu... ingat kan kamu.. rindu sungguh pada kamu..

Kamu.. boleh aku bertanya lagi..?

Kamu bahagia di sana? Kamu gembira di sana? Senyumkah kamu di sana? Tawa kah kamu di alam tanpa ku? Telah ketemu kah selaut bahagia yang kamu cari, seluas angkasa indah yang kamu dambakan? Sejuta ketenangan hati yang kamu impikan?

Kamu.. boleh aku bercerita lagi?

Aku rindu kamu, sentiasa memandang kamu..  Tiap kali aku memandang bulan purnama yang jauh, itu bagai kamu pada mata jiwa ku.. aku memandang kamu yang bercahaya gembira di sana... Dan maha sesungguhnya aku mahu berada di samping kamu bertawa gembira, bercahaya purnama tapi aku pilih untuk melihat dari jauh demi bahagia kamu, demi gembira kamu ..

Kamu.. boleh aku bertanya?

Kenapa airmata ku mengalir tika menitipkan kata monolog jiwa ku ini? Sengsara kah aku? Kamu...
p/S : copy n paste je nh...hahahha.....

Sunday, December 4, 2011

MAK SY NK KAWEN ! hehe

Seseorang yang masih belajar di universiti tetapi sudah mahu berkahwin.. Istilah lain, kahwin muda.. Saya lihat ramai yang punya pandangan berbeza..

Satu golongan berkata:
1) Kewangan tak kukuh.. Kalau termengandung macamana?? Nak susahkan mak ayah??
2) Rezeki adalah hak Allah.. Tapi kita tak boleh la letakkan 100% kepadaNya..
3) Jangan tergedik-gedik nak kawin awal esok tergedik-gedik nak cerai awal.
4) Asal nak elak zina, kahwin. Asal nak elak zina, kahwin..
5) Jika dicanang-canangkan "jangan takut kawin awal", maka perlu juga dicanang-canangkan "takutlah cerai awal".
6) Kalau tak cukup duit lagi macamana?? Nak buat kenduri kahwin lagi..
7) Hingus pun meleleh lagi.. Fikiran pun tak matang lagi.. Dah menggedik nak kahwin awal..
8) Awat, ingat kahwin ni senang ka?

Satu golongan menjawab:

1) Yakin pada Allah swt.. Dia pemberi rezeki.. Tak salah kalau ahli keluarga mahu membantu..
2) Bersangka baiklah pada bantuan dan pertolongan Allah swt..
3) Kahwin lambat pun ada yang bercerai awal..
4) Tidak dinafikan banyak lagi cara untuk elak zina, tapi kahwin juga adalah diantara caranya...
5) Harus dicanang juga bahawa ganjaran pahala untuk setiap amalan kebaikan orang yang berkahwin adalah berganda..
6) Nikah gantung itu lebih baik dari dosa yang bergantungan banyaknya.. Islam itu mudah, jangan disusahkan..
7) Matang itu subjektif. Tidak semestinya masih belajar, tidak matang..
8) Kalau kahwin lambat, adakah ia akan menjadi senang??

Saya cuma mahu berkata:
-Jika anda yakin dengan janji dan pertolongan Allah swt, berkahwinlah awal.. Jika masih belum yakin, jangan kahwin awal..
-Saya belum pernah melihat orang yang berkahwin awal, mati kebuluran..
-Kehidupan dalam kesusahan adalah mirip kepada kehidupan Nabi saw...
-TEPUK DADA, TANYA IMAN... (",)

“Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (An-Nur 24: 32)

p/s: anda rasa, anda sokong yang mana?? (",)

Saturday, December 3, 2011

hri nh bufday bell...thanx 2 all yg wish...n x lupe jgak utk sape2 yg da blnje pizza td..huhu..bkn slalu dpt m'hbeskn duit org.. ^_^ .. azam umo da tue nh..nk blja bersungguh2 nk cpai cite2..hehe..(konon je lbih) p2 nk jd org yg berguna...nk muhasabah dri dgn pe yg da bell wt spnjang 19 taon nh..huhu..taon dpn da 20..cm x cye je..hahaha....prasan mude kowt..actually xdk pape pown yg bell nk tlis tok entry kli nh...juz dats all.. n tok korg yg ad sambut bufday same ngn bell...bell nk ucapkn hepy bufday n may allah bless u all.. :) semoga kita sntiasa mndapt rahmat dari-NYA .. amiiinnn~

Friday, December 2, 2011

patah seribu

Walau kau tiada di sini
Ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada
Bisikan kata kepadaku
Bilakah kau akan utuskan surat buatku
Aku terus menunggu tibanya kata cintamu
oh.. patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi
Biar pergimu tanpa relamu
Namun hatiku tetap rasa
Kejamnya kau meninggalkanku dengan nota-nota
Cinta buat kita berdua bila kan ku bisa menerima ketiadaanmu
Kan ku bakar semua hapuskan semua kenangan
Patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi
Sayangku mohon padamu
Segera tinggalkanku
Pergilah kau ke tempat yang kau tuju
Pasti ada hikmah buatmu dan juga buat diriku
Pergilah…
by : shila amzah
best an lagu nh....

Wednesday, November 30, 2011

new update

da lame x update blog...berhabuk da ha..lately bz cket n line celcom pown x bpe nk ok..so,, xleyh nk on9 sgt... lau on9 pown mnyakitkn ati je...alhamdulillah... permohonan bell utk ke fast treck diterima...thanx 2 uitm..hehe...n skunk bell still cuti wlaupown sdih nk tngal kn mmber2 kt cni..tp 3bulan y ad nh bell still leyh kua ngn dorg cm bese.. insyaallah bell akn dftar pd 3.3.12..hehe....suke trikh uh bab bnyak no 3.. n bell dpt kt MACHANG.. hehe.. first time kowt nk pisah ngn family...hope leyh survive kt cne....cm bes je an nk dok tmpat org..tp mak pesan dok tmpat org kne pndai jge diri....jgn wt org skit ati ngn kite..:) x saba nk g sane sbb nk shopping baju bnyak2...hehe....sume tau an kelantan bju murah..hakhakhak..nak2 lak pompan mmg giler la lau sampai sane..pape pown..hope bell harap result bell akn lg ok utk dgree nh...semangt nk blaja nh..haha..cotcet2 kt cni sbnarny x dk point pown.... nti lau ad ilmu y bell nk kongsi bell akn post k...
ha...sblom t'lupe...mngu lpas ad blog mber bell kne hack..cian dy....da kne edit blog dy smule..nsib la dy dak it an...pndai la gak dy nk dptkn blik pasword dy...lau bell y bute it nh ontah la ha..p pape pown dy da dpt blik blig dy uh
p.s : 2 all hackers jgn la hack blog org..x baik meyh..:)

Sunday, November 6, 2011

37 fakta menarik mengenai lelaki

bell on9 fb n jmpe mnde nh...wse menarik utk dikongsi.. btol atau tidak lelaki je y mampu menjawab ny..:)


1. Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan ketrampilan seseorang itu.


2. Lelaki amat bencikan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka.


3. Apa yang sedang awak lakukan? atau Awak dah makan ke belum? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita.

4. Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari, tetapi sebelum tidur, pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang.

5. Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita, mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut.

6. Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka.

7. Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita.

8. Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka.

9. Seorang lelaki mampu menyukai wanita untuk seminit, kemudian terus melupakan mereka.

10. Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibubapa kekasih mereka, ini menunjukkan mereka benar-benar serius.

11. Lelaki juga akan menangis.

12. Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka, ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan.

13. Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni…. erm… tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.

14. Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga.

15. Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka.

16. Apabila wanita menyatakan tidak, hati lelaki akan menyatakan ‘ok…. takpe…. cuba lagi esok..’

17. Lelaki amat sayang ibu mereka.

18. Lelaki sanggup mengorbankan makan tengahari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros.

19. Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia.

20. Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama.

21. Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka.

22. Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka.

23. Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki.

24. Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita, mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai.

25. Lelaki lebih banyak berfikir.

26. Imaginasi lelaki tiada had. Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja.

27. Ketinggian wanita adalah tidak penting, apa yang lebih penting adalah berat mereka.

28. Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun.

29. Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik.

30. Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka.

31. Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius, berikan perhatian yang sepenuhnya. Ia amat penting.

32. Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak.

33. Jangan sombong, kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda.

34. Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman, bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca.

35. Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan.

36. Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat, tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua.

37. Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada.

dats all :)

salam aidiladha

assalamualaikum..
kt cni bell nk ucapkn selamat menyambut hari raya aidiladha kepada semua yang beragama islam x kire kt mne korg ad skunk nh..:)
semoga ape y korang lakukan mendapat keberkatan dari-NYA. 

Friday, November 4, 2011

wat wrong ptptn?

assalamualaikum.. brite hri nh ad kua sal ptptn nk keluarkan pnjaman hnya utk byar yuran? wats wrong... bg bell x ptot la cm uh..coz utk glongan y x mampu cm ne lak..bkn sume org kt dunie nh bernasib bek...sian la kt golongn y x mampu 2...cm ne nk survive..! hoh!lau stkt blaja kt uitm lau dy juz nk bg tok yuran..bpe la cgt...cm ne plak tok student y terpakse mnyewe uma...duit sewe lg...mkn mnum lg...hrm....x mampu parent nk tampung sume uh bg gologn y berpendapatan sederhana...nak2 lak lau la adk beradik y ad kt u 2 rmai..n mmg bergantung pada ptptn.. waahhh!~ nh da penuh emosi nh...huhu...tp pd pendapat bell..bell mmg x stuju cgt2.. pd golongan y da grad n da ad keje uh..tlg la byar..korg da pnjam pndai la byar blik duit uh..ag pown kite gne utk blaja an...x berkat.. n tngok..sbb tndkan korg skunk ptptn da xdk dana..y kne tnggung kami jgk... x sume y bertindak cm uh..juz certain2 org je...tp sbb certain2 nh la kami y menjadi mangse...pape pown nh x dptuskn lg..juz bru kua..n harap2 pihak ptptn pertimbangkan blik...lau dy nk kurang kn ok..tp lau juz byar yuran je..hrm...x kowt...sbb uitm juz bpe ratus je yuran...cian la kt kami..:(

hrmmmm!

cam bese ari nh student portal lembab gile coz sume student uitm berebut2 nk tngok result msing2...wlaupown result x sberapa cemerlang cm org lain..tp hati ttp bersyukur dgn peningkatan y ad wlaupown cket...n congrate tok sape2 y tersenarai la DL (dean list) uh... utk y x berjye..cube lg...n cm bese la..azam tiap2 sem..haha.. nk wt tol2..xnk main2 da..>.< hehe... tp result nh ttp melyakn bell utk apply fast treck..but still confius meyh...tkot x leyh bwak je.. n ad dnga senior ckp...part 4 nh tercirirt  cket la... bell cm...errghhhh! npe cm nh..haha.... pape pown trime jela an...ngn result cm nh.. sbnarny lbih dr pe y bell jangke kn... coz bell ingt an ad repaet...but still mntak simpang ah time bukak uh..n cmpai skunk server msih lg bz..nsib bek la dy nta email...2 ag uh..huhu....
p/s : blaja xmo main2 da!

Thursday, November 3, 2011

debaran!

actually tommorow result pekse 4 uitm student akn kua..huhu... mesti ah mostly dak 2 uitm akn cuak.. mmg x saba giler ah nk tnggu wlaupown result ny x seberapa tp bersykur...sbb 2 la hasil usehe kite an...! lau main2 result pown main2 ah ngn kite..cm bell ah...haha..n bnyak gler post kt GAMUS (gabungan mahasiswa uitm semalaysia) post sal result exam...utk mlm nh saje da bpe bnyak da ha...msing2 sume cuak blake...n ad y cmpai xnk tngok..hehe...klakar..cm2 krenah ad...
pape pown gud luck 4 uitm student n wish 4 a miracle...:)

Tuesday, November 1, 2011

new pic. NIKON 80

bru nh bell ad pg cameron ad snap bpe pic...n i want 2 share it wif u all..huhu.. juz kolam y berbentuk love.. cntik...bell da naik tnge tngi2 then nmpk kolam uh...wahhh~ cm swonok g2... memandangkn ladang strawberry uh cine y pnyer jd penuhlah duit syling lam kolam uh..tah dorg lempar tok ape tah...p2 ad ikan wane merah putih... y bes kt ladang nh..korg leyh petik sndwi buah korg..but kne byar la kn for every kg..huhu..murah je 35inggt/kg.. kt cni korg leyh wt cm ldang sndwi je..hah..2 y bes..coz org pown x bpe rmai..but hati2...ad lebah... da nme pown bee farm.. n pling x leyh blah ad signboard.. 'hati-hati lebah dikawasan ini. kena sengat tanggung sendiri' haha...so..hati2 la..
n nh plak monkey yang bell nk tp xdpt nk beli...hukhukhuk...:(





Wednesday, October 26, 2011

LOGHAT KELANTAN

Mari belajar kamus dewan kelantan.

1. Agah = sombong
2. Aloh la = mengeluh
3. Bekok = bergurau
4. Bekwoh = kenduri,biasanya kenduri kawin
5. Bera = lari bertempiaran/berderai
6. Beso = biasa
7. Blana = banyak-kuantiti yg banyak
8. Blana-kokna = terlalu banyak
9. Blarok = berarak semasa majlis kawin
10. Bleber = berleter
11. Blengah = rasa tidak selesa-melekit
12. Blikat = bahagian belakang badan
13. Bojen = fesyen atau style rambut
14. Borak = semakin parah-sakit
15. Brehi = menyukai atau minat
16. Brembah = bergaduh- utk haiwan
17. Brona = membuat perangai-menangis
18. Brunga = berlari
19. Cakduh = mereka yg kurang kemas
20. Cakpuh-cakpuh = perbuatan melompat2
21. Cedung = bersawah
22. Cekak = larat
23. Cetong = gayung
24. Cok = cangkul
25. Cokek = mencucuk jari ke pinggang org lain
26. Cokoh = duduk
27. Colek = pencicah
28. Come-lote = terlalu cantik
29. Culah = liar,tidak jinak(haiwan)
30. Derak = keluar bersiar-siar
31. Dumoh = rumah
32. Ejas = memikat
33. Gege = bising
34. Glecoh = tergelincir
35. Glegaa = lantai
36. Gorek = pengasah pensel
37. Grentok = jambatan
38. Gubak = kedudukan yg terakhir
39. Hambak = mengejar
40. Hudoh-banga = sangat hodoh
41. Igak = tangkap
42. Itee-lege = terlalu hitam
43. Jelo = terlebih
44. Jenero = tertido
45. Jerik = menangis
46. Jet = perbuatan menendang
47. Jolo = betul (ye ke?)
48. Jula = dahan pokok
49. Kalar = pensel warna
50. Kale = pensel
51. Kekoh = gigit
52. Kelik = balik
53. Kemah-kemim = ikatan yg terlalu ketat
54. Kerah-kejun = kaku
55. Khenak = membuat jahat
56. Kicik = membuang air besar tidak sengaja(sedikit)
57. Kore = sejenis alat utk memarut kelapa
58. Kube-lembe = berselerak
59. Kuca-bara = berselerak
60. Kura = menconteng
61. Lak’eh = tidak bermaya
62. Lorak = melakukan kerja kelam kabut(nak cepat)
63. Manis-letin = amat manis
64. Masem-purik = amat manis
65. Masin-perak = amat masin
66. Meroh-mere = merah padam
67. Meroh-nyalo = merah yg sgt terang
68. Meta = sekejap
69. Mokte = rambutan
70. Mongek = pembonceng motosikal
71. Mulo = masa lampau
72. Nacar = terlajak
73. Ngelik = mengelak dari sesuatu
74. Ngenkok = menyenkeh
75. Ngolek = gelecek bola
76. Nyetok = kejang
77. Pahit-lepe = terlalu pahit
78. Panah-cen-cen = amat panas(cuaca)
79. Parok = parah
80. Pekong = membaling sesuatu
81. Perik = serik
82. Pitih = duit
83. Prange = tempat letak ikan utk dibakar
84. Puteh-lepuk = amat putih
85. Ralik = berkhayal atau mengelamun
86. Rekngan-napun =ringan sangat
87. Repih = mematahkan
88. Royak = beritahu
89. Samah = 50 sen
90. Sengonti = betul-betul(tidak tipu)
91. Sokmo = selalu
92. Suloh = dahi yg luas
93. Sumbak = tertekan
94. Tawa-leba = tawar
95. Tebolah = cuai
96. Tiok = menangis
97. Tok rok = tidak larat
98. Trembe = benda yg tergantung tp tidak kemas spt baju
99. Tubik = keluar
100. Turik = sakit telinga akibat bunyi bising
**sebut molep.....

CHARLIE

sbnar ny bell pown bru tau sal mnde nh...ingt an nme pe...upeny nme pnyakit...lau nme kg ny semut kayap..nh bell ad dpt sgale biodata tntang semut nh..hhuhuhu...

Nie Biodata Beliau :
Nama dalam ic :CHARLIE@ROVE BEETLE @ KUMBANG ROVE
Gelaran di PSIS: Charlie Brown
Nama Kampung : Semut Kayap

Fakta :
Cecair hemolimf yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenali sebagai ‘pederin’ (C24 H43 O9 N) dinamakan dalam tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhan dengan kumbang ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkannya pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai ‘dermatitis linearis’, ‘paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis’, ‘whiplash dermatitis’ dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh kumbang rove telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan asrama pelajar di Pulau Pinang.
Charlie ni adalah serangga karnivor dan memakan lain-lain serangga yang lebih kecil. Ia merupakan serangga yang memainkan peranan penting dalam kawalan biology untuk mengawal serangga perosak padi. Ade baiknya jugak si CHARLIE ni.Semasa hujan lebat atau banjir , Charlie ini akan berhijrah ke kawasan yang lebih kering.

NASIHAT KEPADA SESIAPA YANG DIJANGKITI
Oleh kerana kumbang ini tertarik kepada cahaya pada waktu malam, tutup atau kurangkan penggunaan lampu dan tutup semua pintu/ tingkap semasa epidemik kumbang tersebut. Gunakan jaringan nyamuk yang halus, semburan aerosol serangga, perangkap berpelekat dan sebagainya. Jangan duduk berhampiran dengan cahaya/ lampu, jangan memukul kumbang yang terdapat pada badan, cuma hembus/ tiup untuk menghindarinya. Jika tersentuh dengan kumbang ini, basuh segera kawasan yang bersentuhan dengan sabun dan air. Sesiapa yang mengalami alahan kulit yang teruk mestilah mendapat rawatan.
Ubatnya mintak ngan doktor atau g farmasi nama ubat tu BETNOVATE 1:4..sekali jak sapu konfom kering (copy and paste) :-]. Dapatkan nasihat lanjut daripada doktor!!! haha...


lpas searching kt google nh la upenye semut 2...

hrm..effect lau korg bersentuh ngn charlie nh..perrgghh! mmg melecur la kulit..n susa nk baik.. bernanah... (dpt dr org y berpengalaman)..so,, better ati2 la..bhaye mnde nh... n ag stu. jgn la bg kne kt muke. mmg xla an parut!



Tuesday, October 25, 2011

PASTA

huhu..nh bell bkn nk cite sal pasta y mkanan uh..like spageti or so wat ever la an...p sal cite korean tjok dy pasta y bell dok lyan ptg2 uh..hahah...cgt2 bes ^^ bell suke ngn watak chef yang grang giler2 uh n series thap gaban..lam diam2 upeny dy pown simpan pasaan kt pompan y suke kt dy uh... n then after dorg da bercinta dorg terpakse plak rahsie kn hbungn dorg sbb xnk org kt dapur tmpat dorg keje uh tau.. yela... CHEF an...da la dy da ttp kn rules y xleyh bercnta dlm dpur 2... tup2 dy lak y bercinte...mmg rugi ah lau x tngok.. coz bell nh bkn sorg kaki tb tp bell bleyh ckp y cite nh mmg bez...huhu...
nh la chef yang cgt2 garang n dy pnyer awex!



huhu...time nh romantik ah gak bab dy kiz mate pompan uh n ckp y mate pompan uh cntik....^^
P/S : sape y nk tngok cite nh ptg ad kol 5 cmpai 6 kt tb 2 kowt..huhu...tau pown kt cni...  http://www.dramaload.com/korean-drama-pasta/#watch

ciri-ciri org y mencintai kamu.

huhu...mnde nh sbnarny bell jmpe lam notes fb friend bell n juz cpy n paste mnde nh kt sni...



Dalam kehidupan, kamu tidak sedar apa yang dilakukan oleh seseorang terhadap diri kamu merupakan satu petanda yang dia mencintai kamu. Dia tidak ingin kamu tahu secara terus daripada mulut dia tetapi dia menunjukkannya melalui perbuatan. Berikut merupakan 24 ciri-ciri yang dilakukan oleh seseorang yang menunjukkan bahawa dia mencintai kamu.
  1. Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
  2. Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.
  3. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
  4. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.
  5. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘selamat pagi’, ‘selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
  6. Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.
  7. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.
  8. Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.
  9. Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu – kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.
  10. Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu – kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
  11. Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.
  12. Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.
  13. Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.
  14. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.
  15. Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu dan jauh.
  16. Dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, dekat dihati?’
  17. Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.
  18. Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
  19. Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.
  20. Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia! Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.
  21. Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.
  22. Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.
  23. Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain, dia sentiasa menunggu kamu.
  24. Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.
“Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut… Kamu akan menyesal melakukannya!”
p/s huhu..mnde nh xtau la btol ke x..waallahua'lam juz pk mnde nh intersting utk di post...haha..msti da rmai y pna bace mnde nh an...

Monday, October 24, 2011

agak mnyedihkan bile kite tegur org n org ckp cm2 kt kite an. xslah pown tegur menegur ntre stu sama lain..ingtkn sesame kite right? org ckp mkne nye org 2 prihatin kt kite..mmg bkn sume yang ad kt diri kite x sume ny baik..sume org ad kekurangn n ad kelemahan serta pna wt silap...so, trima la sgale teguran dgn hati y terbuka slagi mnde 2 x slah....

Sunday, October 23, 2011

laki dan wanita saling memerlukan


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah. Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki? Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.
Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo. Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki.
Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit. Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.


Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya. Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.
Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan. Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.
Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin. Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada. Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.
Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja. Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa. Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.
Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama. sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai. Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri. Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia . Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.
Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki,tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki. Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.Semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik..InsyaAllah...

tanpamu by sahbi saddi

nh lirik lg y kt blog bell nh. bez an lagu nh. suke cgt2..:D

Tanpamu hidup jadi sunyi
Tanpamu ku seakan mati
Tanpamu bagai malam tanpa bintang

Tanpamu aku akan tersesat
Tanpamu tiada lagi hasrat
Tanpamu seakan jantungku berhenti
Kau yang terindah dalam hidup ini
Dan tak akan pernah berubah selamanya
Aku terlahir hanyalah untuk kamu
Jadi pelindung dirimu
Tanpamu nafasku terhentiKeranamu aku ada disini
Tetap bersamaku selalu disampingku
Untuk selamanya

Kasih yakinlah kepada dirimu
Sayang dan cinta ku pun hanya untuk mu
Dan takkan berubah untuk selamanya
Cintaku padamu

:)

edit-edit

bell mmg suke cgt snap n edit pic. huhu pic nh bell snap lame da . kt dungun . tp x ingt la pntai pe nme dy . huhu. i wish some day i can have my own DLSR . wt mase nh aim bell nk beli mnde 2 je. tp blom ad rezeki lg. pape pown mntak2 murah rezeki n tercmpai hajat bell tok beli DLSR . insyaallah . 


pic nh snap by using NOKIA xpreemusic5800 only :)
f/2.8, 1/1000sec,ISO-64
yang nh plak bell snap gune NIKON D90 :)

f/7.1, 1/800sec. ISO-200

f/5.6, 1/500sec, ISO-200
hehe..nh je pic y dpt bell upload. walaupown x cntik tp bell suke :D